
Een korte editie ditmaal, want Nederland is overduidelijk met vakantie. De telefoon is stiller, het onderwijs is helemaal gesloten en het aantal e-mails is gehalveerd.
Daaraan ging, zoals dat elk jaar zo is, een drukke periode aan vooraf. Vóór de vakantie maakt men graag schoon schip, en het was opnieuw bijzonder om te zien hoeveel mensen één of twee dagen voordat men de caravan aanhaakt nog een oplossing zoeken voor complexe situaties, die vaak al heel lang spelen. In ons bestand van opdrachtgevers is er zelfs één onderwijsinstelling, waarbij letterlijk elk jaar door meerdere ouders een klacht wordt ingediend in de laatste dagen voor de vakantie. Het liefst op donderdag of vrijdag. Op de vraag wat men dan binnen 24 uur nog van ons verwacht, wordt veelal niet al te begripvol gereageerd. Men wil gewoon een oplossing, om er in de vakantie niet meer aan te hoeven denken. En of de schooldirecteur maar even stante pede de klassenindeling* voor het volgende jaar ingrijpend wil wijzigen.
Dienstverlenend als we zijn, hebben we in voorkomend geval een aantal keer aangeboden in gesprek te gaan nog voordat de school weer opengaat. Het schoolteam is in de laatste week van de zomervakantie immers al weer aan het werk. Maar dan gebeurt er, tot nu toe zonder uitzondering, iets opmerkelijks. Deze klachten krijgen vrijwel nooit een vervolg. Men klapt de strandstoel uit, bestelt een Margarita en vraagt zich blijkbaar af waar al die drukte voor nodig is geweest. Of de kinderen vertellen dat ze de nieuwe indeling bij nader inzien best leuk vinden. Zoiets moet het wel zijn, want wij zijn nog nooit in de laatste week van de zomervakantie op een school geweest.
De meer ervaren vertrouwenspersonen herkennen dit ongetwijfeld, en zeker niet alleen binnen het onderwijs. Eigenlijk is dat leerzaam: blijkbaar heelt de tijd wonden. Hoe vaak hebben we niet meegemaakt dat, als een gesprek door omstandigheden pas na tien dagen kan worden georganiseerd, de stemming alweer een stuk vrolijker is.
Wij wensen onze lezers een heerlijke zomer toe, al dan niet met strandstoel en caravan.
*
Klassenindeling? Voor de vertrouwenspersoon? Is dat weer zo’n geval waarin de afbakening van het aandachtsgebied bij de vertrouwenspersoon uit beeld is gedreven? Nee, want in het onderwijs kennen we andere onderliggende wet- en regelgeving, zeker als het om ouders gaat. Het is niet ver van de waarheid om te zeggen dat je binnen het onderwijs ‘overal over mag klagen’. Meer weten? Volg onze boeiende basistraining voor vertrouwenspersonen in het onderwijs.
Wilt u bericht ontvangen zodra er een nieuw artikel verschijnt? U kunt zich hier aanmelden voor ontvangst van onze nieuwsbrieven.
