Het werken als vertrouwenspersoon binnen het primair en voortgezet onderwijs is een vak apart. Je kijkt met een heel ander perspectief naar wat er binnen jouw school gebeurt. Het is ook een veelomvattende taak: je bent beschikbaar voor leerlingen, ouders en collega’s die ergens ontevreden over zijn, maar doet ook aan voorlichting. Bovendien ben je adviseur van de directie.
Durf jij het aan? Dan maak je kennis met één van de meeste bevredigende en effectieve rollen die je in het onderwijs kunt hebben. Je komt erachter dat de mensen die bij jou komen in de meeste gevallen niet willen ‘klagen’, maar vooral hun bezorgdheid willen uiten. Je krijgt inzicht in de manier waarop jouw school(bestuur) met onderwerpen als klachten en sociale veiligheid omgaat. Kortom: je maakt kennis met een boeiende praktijk.
Op grond van de z.g. ‘Kwaliteitswet’, ingevoerd in 1998, zijn scholen verplicht een klachtenregeling te hanteren. De inhoudelijke invulling daarvan is verder niet door de wetgever voorgeschreven. Dit betekent dat, in de praktijk, nogal wat onduidelijkheid blijkt te bestaan over de rol, taken en positie van de contact- of vertrouwenspersoon. Dat is jammer, want de interne contact- of vertrouwenspersoon kan een essentiële rol vervullen bij het laagdrempelig afhandelen van zorgen en klachten. Dat kan verdere escalatie vaak voorkomen.
Bovendien ziet het er naar uit dat, bij de invoering van de Wet Vrij en Veilig Onderwijs, het aanstellen van een vertrouwenspersoon voor scholen verplicht wordt.
In deze training, bestaande uit twee dagdelen, worden álle aspecten van het vertrouwenswerk binnen het primair en voortgezet onderwijs helder en concreet behandeld. De relevante wet- en regelgeving komt aan de orde, en je krijgt een duidelijk beeld van de (grenzen van de) taken en de ‘do’s en don’ts’. Bovendien wordt ingegaan op de vraag wat het begrip ‘vertrouwelijk’ betekent in de praktijk van het primair en voortgezet onderwijs. Na het volgen van de training beschik je over een solide kennisbasis om je rol goed te kunnen vervullen.
Doelgroep:
Docenten die de rol van interne contactpersoon of vertrouwenspersoon vervullen, dan wel op grond van hun functie binnen het onderwijs anderszins te maken hebben met klachtbehandeling binnen het onderwijs.
In de groep zul je doorgaans kennismaken met externe vertrouwenspersonen die deze rol, geheel of deels, binnen het onderwijs vervullen of van plan zijn dat te gaan doen. Heel leerzaam, want je maakt direct kennis met hun dagelijks werk.
Programma:
Tijdens het eerste dagdeel ligt de nadruk op kennisoverdracht. De wettelijke kaders (Arbowet, kwaliteitswet, meld- en aangifteplicht en de nieuwe Wet Vrij en Veilig Onderwijs) komen aan de orde. Ook wordt de rol van de contact- of vertrouwenspersoon helder neergezet. In het tweede dagdeel wordt de theorie direct aan de praktijk gekoppeld, met aandacht voor gespreksvoering en waargebeurde casuïstiek. Casussen kunnen desgewenst vooraf door de deelnemers worden ingebracht. Aan de hand van echte casuïstiek gaan we oefenen met het behandelen en ‘wegen’ van meldingen. Ook komt de plaats van het vertrouwenswerk in het totale veiligheidsbeleid aan de orde.